dijous, 19 de febrer del 2009

Del pont del Reixac a Fogonella.

Itinerari senzill per la pista forestal que surt del pont del Reixac, fins a Fogonella seguint el torrent de coll del Pal i tornada per el camí antic fins el Molí d’Encabats, travessarem una frondosa fageda, i si es l’època podrem collir ceps.

Fitxa:

Punt de sortida : a l’agrobotiga de la Cooperativa Agrària de St. Antoni de la Miranda al costat de la carretera N260 passada la Colònia Llaudet en direcció a Camprodon. Alçada aprox. 900 metres

Lloc de destí: El mateix indret de sortida. Alçada aprox. 900 metres

Punt mes alt: la Masia de Fogonella. Alçada aprox . 1300 metres.

Recorregut : 15 Qm.. Mes de 4 hores.

Recomanacions: fer-la a la tardor

Sortim a costat de la carretera N260 en el trencant que va a la Cooperativa Agrària de St. Antoni de la Miranda, en aquest indret hi ha una botiga que hi podem proveir tot tipus de productes de la zona que ens podem permetre organitzar l’esmorzar que podem fer un cop arribats a Fogonella.

Agafarem la pista en direcció nord passarem el Ter per el pont del Reixac,

Aquesta pista i aquest pont foren construïts l’any 1947 per tal de poder desemboscar la zona anomenada el clot d’Encabats.

El nostra recorregut d’anada coincidirà amb l’anomenat meridià verd, senyalitzat amb unes fletxes verdes al llarg del recorregut.

El meridià verd es un sender que es va marcar l’any 1997 en motiu del 200 anys de la mesura del meridià Dunquerque - Paris- Barcelona, aquesta línia geogràfica va servir per a definir el concepte de metre, com a unitat de mesura, aquest meridià Verd es un itinerari que enllaça totes aquelles poblacions per on passa la línia geogràfica

Passarem per la casa el Reixac, avui dedicada a turisme rural, aquesta masia ja figurava en el capbreu del 1397 i en altres documents de l’arxiu del monestir de Sant Joan de les Abadesses amb el nom de Querós de Ferriola, l’any 1515 ja constava en el padró de la vila amb el seu nom actual

Tres minuts desprès, deixem a la dreta una pista que baixa al torrent, nosaltres seguirem la carretera principal

A 120 metres mes amunt hi ha un trencant a l’esquerra que no el tindrem pressent, aquest camí ens portaria a unes ruïnes d’una antiga masia “Can Llagasta” al cim de la muntanya

La pista te uns 50 metres de paviment de formigó en un indret que hi ha una petita pujada, a la dreta hi ha un prat anomenat la Vinyassa (possiblement abans si cultives raïm per a fer vi pel consum propi del Reixac, avui en diem el camp de les maduixes, perquè en aquest indret a la primavera anem a collir-les), a sota aquest prat i tenim les dues millors basses per a banyar-nos. Mes endavant la pista creua el torrent de Coll del Pal , a l’esquerra hi ha un petit pont (aqüeducte) que antigament i passava l’aigua que abastava la casa del Reixac, a la dreta podem veure una segona residència “Can Batlle”

Hem recorregut 2275 metres, A l’esquerra hi ha una concentració d’avets i a la dreta surt un camí que va a la casa de “Can Panís”.

Passats els avets hi ha una basses en el torrent que si fa calor conviden a banyar-se. Nosaltres seguirem la pista amunt

A la dreta deixarem dues cases “Can Curet” i “Can Tarroja”, i a l’esquerra hi ha un camí amb una tanca que ens portaria al cim de Puigrus

Sempre direcció nord, trobarem una tanca a mig del camí ,

no ens oblidarem de tancar aquesta i totes les tanques que son per el bestiar. En aquest indret comença la propietat de Fogonella i el terme municipal d’Ogassa

Arribem a un encreuament de camins a la dreta hi ha una senyal de BTT , el camí que va a la dreta es la carretera antiga de Fogonella , aquesta pista la farem servir de tornada .

Nosaltres seguirem endavant, deixem unes runes a la dreta , son de l’antic Molí del Clot d’Encabats, fou arrasat per l’aiguat del 40 el dia 10 d’octubre, dos infants d’aquesta casa varen ser víctimes d’aquesta catàstrofe.

Ara el camí creua el torrent , a la dreta comença la fageda, nosaltres anirem seguint i ens allunyarem d’ella, al marge del camí anirem gaudint de la ombra d’uns plataners com si es tractes de les carreteres d’un altre temps.

El nostra camí s’endinsa en un espès bosc d’avets , aquí a prop hi ha les ruïnes de la casa de Canamars, en el llibre de les masies de la Dolors Santanach i en Perfecta Costa, parlen d’unes antigues mines que en el seu moment es va planejar fer-hi arribar les vagonetes.

Hem arribat el punt mes alt de la sortida, a la dreta la pista que utilitzarem per a tornar, des de aquest indret gaudim la imponent imatge de la casa de Fogonella (a 350 m. aprox.) amb la serra Cavallera com a taló de fons.

Podem arribar-nos-hi, i fer petar la xerrada amb els masovers

La casa està situada a 1260 metres d’altitud, hi es propietat de la família Robert de Ventós te una gran extensió de camps de conreu i de pastures, avui es dedicant a l’engreix de vedells.

El mas l’any 918 s’anomenava Fecundella

En els anys difícils de la postguerra molts ciutadans de St. Joan en aquesta finca hi conreaven patates sota el tracte que de cada tres sacs un era per el propietari de la finca, axis moltes famílies pogueren fer front a la gana

Ja de tornada passem per un cobert que serveix d’estable, i ens endinsem per la carretera vella, pot fressada ja que en l’actualitat casi ningú la fa servir. A pocs metres entrarem de ple a la Fageda on gaudirem dels impressionants colors de la tardor.

El camí passa per sobre d’un pontarró i va perden nivell fent moltes revolts sempre per a dins la fageda

Mes endavant el camí es bifurca el que va a l’esquerra s’endinsa al bosc es una pista per aprofitament forestal no te sortida... si seguíssim per aquest indret trobaríem un corriol que ens portaria a les cases avui en ruïna de la Canal i Can Regalat, nosaltres seguim a la dreta i avall.

Hem arribat de nou a les ruïnes del Molí del Sot d’Encabats, des de aquí seguirem per les pròpies passes a l’inici de l’itinerari, fins el pont del Reixac hi tenim 35 minuts de baixada i 2500 metres aproximadament.